De Veluwse vignetten kunnen veel vragen oproepen. Daarom hebben wij alvast een hoop vragen en antwoorden op een rijtje gezet. Bekijk de onderstaande vragen of jouw vraag er tussen staat. Mocht je vraag hier niet worden beantwoord, neem dan contact op met ons op.
Veelgestelde vragen vrijwillige Veluwse vignetten
-
Van wie komt het initiatief voor de vignetten?
Het initiatief voor vignetten op de Veluwe komt van de VeluweAlliantie. De VeluweAlliantie is de samenwerking van ruim 40 partijen, waaronder de 21 gemeenten, de provincie, de terreineigenaren, het recreatie-toeristische bedrijfsleven en meer. Zie ook: https://www.veluweop1.nl/organisatie-veluwe-op-1/
-
Waarom moeten we vignetten invoeren?
Het kost steeds meer moeite om het onderhoud van paden, routes en meer te kunnen betalen. Terreineigenaren ontvangen weliswaar een openstellingsbijdrage, maar die geldt niet voor MTB en paardrijden. Met de vignetten willen we ervoor zorgen dat bezoekers kunnen blijven rijden. Zie ook: https://www.veluweop1.nl/project/financiering/
-
Waarom een vignet als je op steeds minder plekken mag rijden?
Of je ergens mag rijden, bepalen de (natuur-)regelgeving en huisregels van grondeigenaren. Het vignet staat daar los van, dat gaat alleen om het kunnen onderhouden van netwerken. Met een hoge kwaliteit daarvan, hopen we mensen te verleiden om van routes gebruik te maken. Dit lijkt op veel plekken zo te werken en ontlast kwetsbare natuur en andere gebruikers. Deze opzet voorkomt juist dat we straks nergens meer mogen rijden, ook niet op speciale routes.
-
Gelden de vignetten straks op de hele Veluwe?
Ja, en vignetten gaan ook gelden waar nieuwe routes worden aangelegd. Let op dat je verplichte vignetten nodig hebt op de Veluwezoom (Natuurmonumenten), Utrechtse Heuvelrug en Salland. De Veluwe zelf vormt nu het grootste aaneengesloten gebied waar maar één vignet geldt.
-
Wat gaat de vignetten kosten?
Een vignet voor MTB gaat € 15/p.p. kosten, het vignet voor paardrijden € 60/p.p.. Het grote verschil in kosten komt doordat er veel minder ruiters en menners zijn dan mountainbikers. Daarnaast zijn er op het moment nog veel meer kilometers aan ruiterpaden dan mountainbike-paden. Voor deze bijdrage mag je een jaar lang rijden. Daarnaast voeren we bv. dag- en weekkaarten in die net als jaarkaarten gemakkelijk digitaal aangeschaft kunnen worden.
-
Krijgen vrijwilligers korting of een gratis vignet?
Vrijwilligers zijn belangrijk bij het beheer. Bij de meeste vignetten die we kennen, krijgen ze daarom een korting of een gratis vignet. We gaan met de clubs en verenigingen bespreken hoe we dat het beste ook op de Veluwe kunnen regelen. Vergelijkbare vragen spelen bij toertochten en bv. als je al doneert aan een grondeigenaar: zo voorkomen we dat je twee keer betaalt.
-
Zijn de inkomsten en uitgaven straks transparant in te zien?
Ja, niet tot op het routebordje maar wel in grote lijnen. Hoe we dat precies met elkaar delen en bespreken, gaan we samen met betrokken partijen (waaronder gebruikersgroepen) bekijken. Een speciale commissie met vertegenwoordigers van de partijen gaat dit volgen.
-
Waaraan wordt de opbrengst straks besteed?
De opbrengst besteden we aan beheer en onderhoud van de routes en andere voorzieningen voor MTB en paardrijden (waaronder mennen). Andere voorzieningen zijn bijvoorbeeld informatieborden en wasinstallaties. Daarnaast gebruiken we het geld ook om de routenetwerken uit te breiden en de kwaliteit verder te verbeteren. We hebben geen winstoogmerk.
-
Welke kwaliteit mag ik ervoor verwachten?
Sommige routes voor paardrijden en MTB zijn al modern en goed, andere nog wat minder. We streven naar een goede kwaliteit over de gehele Veluwe. We weten dat we daar nog aan moeten werken, daar zullen we het geld uit de vignetten mede voor gebruiken. We willen naar de toekomst toe zorgen voor voldoende kilometers en voorzieningen. Het Routebureau Veluwe bewaakt de kwaliteit en heeft voor MTB een speciale visie opgesteld.
-
Hoe gaat de handhaving in zijn werk?
In de eerste plaats zijn de vignetten vrijwillig. We vertrouwen erop dat iedereen graag geniet van goede routes en daar wat voor over heeft. Daar gaan we uitgebreid over communiceren. Informeren doen we op de routes. Natuurlijk kan ook de boswachter er naar vragen als je elkaar tegenkomt.
-
Hoe worden gebruikers betrokken?
Vertegenwoordigers van de gebruikersgroepen nemen plaats in de speciale commissie die gaat toezien op de vignetten en de evaluatie ervan na twee jaren. Daarnaast wordt tweemaal per jaar een brede bijeenkomst georganiseerd waarbij meer mensen welkom zijn om mee te denken.
-
Kan men ook een extra bijdrage doen, bv. voor natuur?
Dat is een mooi idee, daar denken we nog over na, bv. als optie als je het vignet aanschaft. Eventueel kunnen we in de toekomst, zoals men dat in andere gebieden al doet, geld aan natuurbeheer besteden als er wat overblijft nadat beheer en onderhoud betaald zijn.
-
Er was toch sprake van een verplicht vignet, waarom wordt het vrijwillig?
Om het beheer van de routes voor mountainbiken en paardrijden te garanderen, wilden we graag inkomsten waar we zeker van zijn. Dat geldt voor een vrijwillige bijdrage niet. Toch willen we nu eerst met een vrijwillige vorm van start. We houden daarbij voor twee jaren de vinger aan de pols of er op termijn wel voldoende inkomsten zijn. Een verplicht vignet blijft dan een optie.
-
Wat zijn de gevolgen van vignetten voor bestaande sponsoring?
De inkomsten van vignetten en sponsoring kunnen elkaar aanvullen. Soms is er ook nog een gemeente die meebetaalt aan de ontwikkeling en/of het beheer. Hierbij moeten we ook het belangrijke werk door vrijwilligers niet vergeten. Samen kan dit het plaatje compleet maken om goede routes te ontwikkelen en te blijven onderhouden.
-
Valt ‘gravelbiken’ hier ook onder?
Mountainbikers en gravelbikers kunnen op wegen en paden rijden waar gewone fietsen niet komen maar waar wel wordt gefietst. Het onderhoud kost daardoor meer, zeker als het gaat om speciale routes en andere voorzieningen. Als gravelbikers op MTB-routes willen rijden, hebben zij net als iedereen ook een vignet nodig. Wellicht gaan we in de toekomst richting gravelbikeroutes. We willen er dan voor zorgen dat ruiters voldoende routes over houden die exclusief zijn voor hen, zonder dat anderen daarop voor overlast zorgen.
-
Moeten gasten van hotels en vakantieparken ook vignetten aanschaffen?
We zullen zeker stimuleren dat gasten op de Veluwe ook een vignet aanschaffen als zij gebruik willen maken van de netwerken. Zij kunnen dan kiezen voor een dag- of een weekvignet. We betrekken de ondernemers erbij om iedereen goed te informeren.